Algemene voorwaarden.
Algemene voorwaarden Cleaning Service Voorst
ARTIKEL 1. | DEFINITIES
In deze algemene voorwaarden hebben de volgende met hoofdletter aangeduide begrippen, de navolgende betekenis.
1. Cleaning Service Voorst: de gebruiker van deze algemene voorwaarden, gevestigd aan Baron van Wijnbergenlaan 15, 7383AE te Voorst, ingeschreven in het handelsregister onder KvK-nummer 66785499.
2. Klant: iedere natuurlijke of rechtspersoon met wie Cleaning Service Voorst een Overeenkomst heeft gesloten of die van plan is een Overeenkomst met Cleaning Service Voorst te sluiten.
3. Consument: een Klant, natuurlijk persoon, niet handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
4. Partijen: Cleaning Service Voorst en de Klant gezamenlijk.
5. Overeenkomst: iedere overeenkomst tussen Partijen in het kader waarvan Cleaning Service Voorst zich jegens de Klant verbindt tot het uitvoeren van Werkzaamheden en/of de levering van Producten.
6. Werkzaamheden: de in het kader van de Overeenkomst door Cleaning Service Voorst te verrichten werkzaamheden, waaronder, maar niet uitsluitend, begrepen kunnen zijn, reinigings- en onderhoudswerkzaamheden en het aanleggen van beplante percelen, stenen borders en bewateringssystemen.
7. Producten: alle eventuele in het kader van de Overeenkomst, al dan niet in verband met de uitvoering van Werkzaamheden, door Cleaning Service Voorst te leveren zaken, waaronder, maar niet uitsluitend, begrepen kunnen zijn, beplanting, borders, bewateringssystemen, pergola’s, rozenbogen, tuinverlichting en andere zaken bestemd voor gebruik in de tuin.
8. Schriftelijk: communicatie op schrift, communicatie per e-mail of enige andere wijze van communicatie die met het oog op de stand der techniek en de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen hiermee gelijk kan worden gesteld.
ARTIKEL 2. | ALGEMENE BEPALINGEN
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van Cleaning Service Voorst en iedere tot stand gekomen Overeenkomst.
2. De eventuele algemene voorwaarden van de Klant zijn niet op de Overeenkomst van toepassing.
3. Van het bepaalde in deze algemene voorwaarden kan uitsluitend uitdrukkelijk en Schriftelijk worden afgeweken, bijvoorbeeld middels de door de Klant aanvaarde offerte van Cleaning Service Voorst. Indien en voor zover hetgeen Partijen uitdrukkelijk en Schriftelijk zijn overeengekomen, afwijkt van het bepaalde in deze algemene voorwaarden, geldt hetgeen Partijen uitdrukkelijk en Schriftelijk zijn overeengekomen.
4. Vernietiging of nietigheid van een of meer van de bepalingen uit deze algemene voorwaarden of de Overeenkomst als zodanig, laat de geldigheid van de overige bedingen onverlet. In een voorkomend geval zijn Partijen verplicht in onderling overleg te treden teneinde een vervangende regeling te treffen ten aanzien van het aangetaste beding. Daarbij wordt zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht genomen.
ARTIKEL 3. | AANBOD EN TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST
1. Elk aanbod van Cleaning Service Voorst (waaronder zijn offertes mede begrepen) is vrijblijvend. Cleaning Service Voorst kan zijn aanbod tot meteen, althans zo spoedig mogelijk na de aanvaarding daarvan door de Klant, nog intrekken.
2. Iedere Overeenkomst komt, onverminderd het bepaalde in lid 1, tot stand:
a) Op het moment dat de Klant het aanbod, zoals de offerte van Cleaning Service Voorst, heeft aanvaard;
b) Partijen anderszins, bijvoorbeeld mondeling, tot overeenstemming zijn gekomen omtrent het verrichten van Werkzaamheden en/of de levering van Producten door Cleaning Service Voorst.
3. Indien Cleaning Service Voorst de Klant, naar aanleiding van een mondeling gesloten Overeenkomst, een Schriftelijke opdracht- of orderbevestiging verstrekt, wordt geacht dat deze bevestiging de Overeenkomst juist en volledig weergeeft, tenzij de Klant daarover binnen twee werkdagen na ontvangst van de bevestiging gemotiveerd en Schriftelijk bij Cleaning Service Voorst heeft geklaagd.
ARTIKEL 4. | UITSLUITINGEN
1. Bij werken op hoogte, hoger dan 2,5 meter, gelden er bepaalde regels en wetgeving omtrent gevaren en veilig werken. Tevens is daar een certificering en aparte verzekering voor nodig. Gezien deze extra voorzieningen en regelgeving, is dat werk uitgesloten. Daaronder valt het reinigen van muren boven 2,5 meter, werken op ladders, steigers, hangsteigers, balkons, terrassen, balustrades, overloop, trappenhuizen en daken.
2. Het reinigen van objecten of ruimten die zich kort in de buurt van drukke wegen en/of snelwegen bevinden waardoor er onveilige situaties kunnen ontstaan voor anderen en de persoon die het werk moet verrichten, is uitgesloten.
3. Het reinigen van gevels en muren van werk- en woongedeeltes en aanbouw is uitgesloten in verband met eventuele optredende waterschade. De Klant kan daarvoor daarin gespecialiseerde gevelreinigingsbedrijven benaderen.
4. Uitsluitend de Wederpartij kan rechten ontlenen aan de Overeenkomst en fungeert voor Cleaning Service Voorst als contactpersoon en aanspreekpunt. Cleaning Service Voorst communiceert en werkt niet via tussenpersonen of bedrijven die tussen de Klant en Cleaning Service Voorst staan.
ARTIKEL 5. | TUSSENTIJDSE ANNULERING VAN DE OVEREENKOMST EN VERPLAATSING VAN AFSPRAKEN DOOR DE KLANT
1. Indien de Klant overgaat tot tussentijdse annulering van de Overeenkomst, maakt Cleaning Service Voorst aanspraak op vergoeding van de volledige daardoor door hem geleden schade. De schade bedraagt het bedrag waarop Cleaning Service Voorst tevens aanspraak had gemaakt indien Cleaning Service Voorst in staat was gesteld om de Overeenkomst volledig na te komen. Dit bedrag wordt geschat indien de door de Klant verschuldigde totaalprijs op basis van nacalculatie zou worden vastgesteld.
2. Indien de Klant verhinderd is of om een andere reden niet in staat is om Cleaning Service Voorst de Werkzaamheden op de afgesproken dag en binnen het afgesproken tijdsbestek te laten uitvoeren, dient de Klant daarvan uiterlijk 24 uur vóór de betreffende afspraak mededeling te doen aan Cleaning Service Voorst. Partijen zullen dan een nieuwe afspraak maken. Indien de Klant een afspraak niet tijdig verplaatst, is Cleaning Service Voorst gerechtigd de voor die afspraak geldende prijs volledig in rekening te brengen, zonder dat de Klant aanspraak maakt op het maken van een nieuwe afspraak. In geval van bijzondere omstandigheden kan Cleaning Service Voorst in het voordeel van de Klant van vorenstaande afwijken, maar is daartoe nimmer verplicht.
ARTIKEL 6. | VERPLICHTINGEN VAN PARTIJEN IN HET ALGEMEEN
1. De Klant is gehouden om alle informatie die voor de opzet en uitvoering van de Overeenkomst redelijkerwijs relevant is, zo spoedig mogelijk als voor die opzet c.q. uitvoering van de Overeenkomst is vereist, volledig en op de eventueel daartoe door Cleaning Service Voorst aangewezen wijze, aan Cleaning Service Voorst te verstrekken. De Klant staat in voor de juistheid van alle door hem aan Cleaning Service Voorst verstrekte informatie.
2. De Klant dient Cleaning Service Voorst voorts steeds alle voor de uitvoering van de Overeenkomst vereiste medewerking te verlenen. De Klant neemt alle redelijke maatregelen om de uitvoering van de Overeenkomst te optimaliseren.
3. De Klant draagt er zorg voor dat de aangewezen ruimte van uitvoering van de Werkzaamheden daarvoor geschikt is en Cleaning Service Voorst daartoe de vrije toegang heeft, alsook dat Cleaning Service Voorst op de locatie van uitvoering van de Werkzaamheden kosteloos gebruik kan maken van alle daar aanwezige en in redelijkheid door hem gewenste zaken en voorzieningen, waaronder, indien gelet op de aard van de Werkzaamheden relevant, in elk geval begrepen schoon leidingwater, 220 Volt-elektriciteit en een sanitaire voorziening.
4. Indien de Klant tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen als bedoeld in de voorgaande leden van dit artikel, is Cleaning Service Voorst, onverminderd het bepaalde in het overige van deze algemene voorwaarden, gerechtigd de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten en de eventuele daardoor te maken extra kosten door te berekenen aan de Klant.
ARTIKEL 7. | BIJZONDERE BEPALINGEN VOOR REINIGINGSWERKZAAMHEDEN
1. De Klant staat ervoor in dat de auto en andere verplaatsbare kostbare zaken van de Klant en buren tijdig vóór uitvoering van de reinigingswerkzaamheden zijn verwijderd.
2. De Klant staat ervoor in dat de te reinigen ruimte of het te reinigen object vrij is van gebreken die uitvoering van de reinigingswerkzaamheden onmogelijk zouden maken.
3. De reinigingswerkzaamheden gebeurt uitsluitend met schoon en koud water. Hierbij wordt geen gebruik gemaakt van chemische of natuurlijke reinigingsmiddelen. Dit in verband met de in diverse gemeenten geldende milieuwetten en regelgeving. Van reinigingsmiddelen wordt ook afgezien vanwege eventuele optredende schade aan beplantingen in de directe en naastliggende omgeving van de te reinigen ruimte of het te reinigen object.
4. Cleaning Service Voorst is niet aansprakelijk voor reeds aanwezige beschadigingen of het afbrokkelen van stenen en voegen door de behandeling met water of door de invloed van vorst.
5. De uitvoering van overeengekomen reiniging van muren van losstaande garages en schuren geschiedt uitsluitend wanneer deze ontdaan zijn van (elektrische) fietsen, andere voertuigen, elektrische en mechanische apparatuur en kostbare goederen en de in en aan de muren bevindende elektra en attributen die door water eventuele schade zouden kunnen ondervinden zijn afgesloten/beschermd. Het risico van binnendringen van water en schade die daardoor kan worden veroorzaakt, is voor de Klant; Cleaning Service Voorst is daarvoor niet aansprakelijk.
ARTIKEL 8. | OVERMACHT
1. Cleaning Service Voorst is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting uit de Overeenkomst indien en voor zolang hij daartoe gehinderd wordt door een omstandigheid die hem krachtens de wet, een rechtshandeling of in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen niet kan worden toegerekend (overmacht). Onder overmacht wordt, naast hetgeen daaromtrent in de wetgeving en jurisprudentie wordt begrepen, verstaan, alle van buiten komende oorzaken waarop Cleaning Service Voorst geen invloed heeft en die de (verdere) uitvoering van de Overeenkomst onmogelijk maken of ernstig bemoeilijken, bijvoorbeeld:
a) slechte weersomstandigheden zoals onweer, storm, hevige regenval en harde wind waardoor de situatie niet als veilig geacht kan worden;
b) ziekte of andere privéomstandigheden betreffende de feitelijke opdrachtnemer waardoor de Overeenkomst redelijkerwijs niet kan worden uitgevoerd;
c) doordat de Klant een of meerdere van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst, waaronder het bepaalde in deze algemene voorwaarden mede begrepen, niet nakomt.
2. In geval van overmacht stellen Partijen in onderling overleg een nieuwe datum van uitvoering of levering vast, waarbij zij rekening houden met elkaars redelijke belangen.
3. Indien de overmachtsituatie de nakoming van de Overeenkomst blijvend onmogelijk maakt of langer dan drie maanden voortduurt, zijn Partijen gerechtigd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden. Artikel 14 is daarop van toepassing.
4. Indien Cleaning Service Voorst bij het intreden van de overmachtsituatie reeds gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan zijn verplichtingen kan voldoen, is hij gerechtigd het reeds uitgevoerde gedeelte, respectievelijk uitvoerbare gedeelte van de Overeenkomst afzonderlijk te factureren als ware er sprake van een zelfstandige Overeenkomst. Indien ontbinding van de Overeenkomst het gevolg is van een aan de Klant toerekenbare omstandigheid, is artikel 14.4 van toepassing.
5. Voor schade door de Klant geleden als gevolg van overmacht van de zijde van Cleaning Service Voorst, is Cleaning Service Voorst nimmer aansprakelijk.
ARTIKEL 9. | DERDEN
1. Cleaning Service Voorst is gerechtigd derden bij de uitvoering van de Overeenkomst te betrekken.
2. Deze algemene voorwaarden zijn mede bedongen ten behoeve van de derden die Cleaning Service Voorst mogelijk bij de uitvoering van de Overeenkomst betrekt. Derhalve kunnen deze derden, voor zover het recht op nakoming van de bedingen naar hun aard of strekking niet uitsluitend voorbehouden kan zijn aan Cleaning Service Voorst, jegens de Klant een beroep doen op de in deze algemene voorwaarden opgenomen bepalingen als ware zij zelf partij bij de Overeenkomst.
3. Behoudens voor zover de wet daaraan onder de gegeven omstandigheden van het geval, dwingend in de weg staat, is Cleaning Service Voorst niet aansprakelijk voor schade als gevolg van fouten of tekortkomingen van de derden die eventueel door hem bij de uitvoering van de Overeenkomst zijn betrokken.
ARTIKEL 10. | TERMIJNEN
1. De eventuele uitvoerings- en (op)leveringstermijnen waartoe Cleaning Service Voorst zich jegens de Klant heeft verbonden, zijn slechts indicatieve, niet-fatale termijnen. Het verzuim van Cleaning Service Voorst treedt niet eerder in dan nadat de Klant Cleaning Service Voorst Schriftelijk in gebreke heeft gesteld, in welke ingebrekestelling een redelijke termijn voor de nakoming is vermeld, en Cleaning Service Voorst na het verstrijken van de laatstbedoelde termijn nog steeds met de nakoming in gebreke is.
2. Verzuim van Cleaning Service Voorst biedt de Klant recht op ontbinding van dat gedeelte van de Overeenkomst waarop het verzuim betrekking heeft, doch nimmer recht op aanvullende schadevergoeding.
ARTIKEL 11. | LEVERING VAN PRODUCTEN
1. Levering van de Producten geschiedt op de uitdrukkelijk overeengekomen plaats en wijze.
2. Het risico van verlies en beschadiging van de Producten gaat over op de Klant op het moment dat de Producten door of namens de Klant in ontvangst zijn genomen, dan wel indien de Producten in verband met de uitvoering van Werkzaamheden zijn geleverd, op het moment dat de Werkzaamheden zijn opgeleverd.
3. Indien Producten niet aan de Klant kunnen worden geleverd als gevolg van een omstandigheid die de Klant is toe te rekenen, is Cleaning Service Voorst, onverminderd het bepaalde in het overige van deze algemene voorwaarden, gerechtigd de Producten voor rekening van de Klant op te (doen) slaan, onverminderd de verplichting van de Klant tot voldoening van de overeengekomen prijs en eventuele bezorgkosten.
ARTIKEL 12. | KLACHTEN
1. Eventuele klachten over de Werkzaamheden dienen door de Klant binnen zeven dagen na oplevering van de Werkzaamheden, Schriftelijk en gemotiveerd bij Cleaning Service Voorst te zijn ingediend.
2. Indien en voor zover de Overeenkomst (mede) voorziet in de levering van Producten, dient de Klant op het moment van leveren van de Producten direct te onderzoeken of de aard en de hoeveelheid daarvan aan de Overeenkomst beantwoorden. Indien de aard en/of hoeveelheid van de Producten naar het oordeel van de Klant niet aan de Overeenkomst beantwoord(t)(en), dient hij daarvan meteen mededeling te doen aan Cleaning Service Voorst. In geval van ten tijde van de levering voor de Klant redelijkerwijs niet-zichtbare gebreken, dient de Klant daarvan binnen zeven dagen nadat hij van het bestaan van het gebrek in kennis is geraakt, althans redelijkerwijs in kennis had kunnen geraken, Schriftelijk en gemotiveerd mededeling te doen aan Cleaning Service Voorst.
3. In afwijking van het bepaalde in het vorige lid dient een Consument ter zake een gebrek van een geleverd Product, binnen twee maanden na ontdekking van het gebrek door de Consument, bij Cleaning Service Voorst te klagen.
4. Eventuele klachten over de hoogte van factuurbedragen dienen binnen zeven dagen na factuurdatum Schriftelijk bij Cleaning Service Voorst te worden ingediend.
5. Indien de Klant niet tijdig klaagt, vloeit er voor Cleaning Service Voorst uit een dergelijke klacht geen enkele verplichting of aansprakelijkheid voort.
6. Ook indien de Klant tijdig klaagt, blijft zijn verplichting tot tijdige betaling en verdere nakoming van de Overeenkomst bestaan, behoudens voor zover de wet daaraan ten behoeve van de Consument dwingend in de weg staat.
ARTIKEL 13. | GARANTIE EN CONFORMITEIT
1. Voor gebreken van door de Klant beschikbaar gestelde of door derden anders dan in opdracht van Cleaning Service Voorst geleverde zaken, is Cleaning Service Voorst nimmer aansprakelijk, ook niet indien Cleaning Service Voorst deze zaken aanplant, plaatst of anderszins verwerkt in het kader van de uitvoering van Werkzaamheden.
2. Cleaning Service Voorst is niet aansprakelijk voor na uitvoering van de Werkzaamheden terugkerende algengroei, vervuiling en terugkomen van het onkruid.
3. Eventuele onkruidverdelging geschiedt geheel op risico van de Klant. Voor eventuele schade naar aanleiding van deze handeling ontstaan, is Cleaning Service Voorst nimmer aansprakelijk. Daaronder mede begrepen schade aan in de buurt bevindende begroeiing.
4. De Klant maakt ten aanzien van geleverde Producten uitsluitend aanspraak op de eventueel uitdrukkelijk en Schriftelijk overeengekomen garantie, met dien verstande dat dit niets afdoet aan de dwingende wettelijke rechten en vorderingen die Consumenten jegens Cleaning Service Voorst kunnen doen gelden (conformiteit). Conformiteit wil zeggen dat een door Cleaning Service Voorst geleverd Product moet voldoen aan de verwachtingen die de Consument redelijkerwijs van het betreffende Product mag hebben. Indien reeds in of bij het aanbod is vermeld dat een Product beschadigingen of gebreken vertoont, zijn dergelijke beschadigingen of gebreken dan ook geen grond voor een geldig beroep op non-conformiteit.
5. Cleaning Service Voorst staat ervoor in dat door hem geleverde levende planten, bomen, begroeiing en andere levende materialen op het moment van levering en eventuele aanplant door of namens Cleaning Service Voorst in deugdelijke staat zijn. Voor gebreken daarvan nadien ontstaan, is Cleaning Service Voorst evenwel nimmer aansprakelijk.
6. Geen grond voor een geldig beroep op non-conformiteit of eventueel uitdrukkelijk en Schriftelijk overeengekomen garantie zijn gebreken van de Producten die het gevolg zijn van een na de levering van buiten komende oorzaak of een andere niet aan Cleaning Service Voorst toerekenbare omstandigheid. Daaronder wordt niet-limitatief bedoeld, begrepen, gebreken als gevolg van beschadiging, de bodemgesteldheid, natuurlijke slijtage, stormschade, vorstschade of schade als gevolg van andere extreme weersomstandigheden, onjuiste of onoordeelkundige behandeling, onjuist of onoordeelkundig gebruik, onjuiste of onoordeelkundige plaatsing, aanplant, (de)montage of andersoortige verwerking door de Klant zelf of in zijn opdracht door een derde, gebruik in strijd met de eventuele overige aanwijzingen van of vanwege Cleaning Service Voorst, het niet vakkundig en regelmatig (doen) onderhouden en het aanbrengen van veranderingen aan de Producten, waaronder begrepen herstellingen en reparaties die niet met voorafgaande instemming van Cleaning Service Voorst zijn uitgevoerd.
ARTIKEL 14. | OPSCHORTING EN ONTBINDING
1. Cleaning Service Voorst is, indien de omstandigheden van het geval dat redelijkerwijs rechtvaardigen, bevoegd de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten of de Overeenkomst met directe ingang geheel of gedeeltelijk te ontbinden, indien en voor zover de Klant zijn verplichtingen uit de Overeenkomst (waaronder het bepaalde in deze algemene voorwaarden mede begrepen) niet, niet tijdig of niet volledig nakomt, dan wel na het sluiten van de Overeenkomst Cleaning Service Voorst ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen. Indien de nakoming van de verplichtingen van de Klant ten aanzien waarvan hij tekortschiet of dreigt te kort te schieten, niet blijvend onmogelijk is, ontstaat de bevoegdheid tot ontbinding pas nadat de Klant Schriftelijk door Cleaning Service Voorst in gebreke is gesteld, in welke ingebrekestelling een redelijke termijn is vermeld waarbinnen de Klant zijn verplichtingen (alsnog) kan nakomen en de nakoming na verstrijken van de laatstbedoelde termijn nog steeds is uitgebleven.
2. Indien de Klant in staat van faillissement verkeert, (voorlopige) surseance van betaling heeft aangevraagd, de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen op hem van toepassing is verklaard, enig beslag op zijn goederen is gelegd of in gevallen waarin de Klant anderszins niet vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, is Cleaning Service Voorst gerechtigd om de Overeenkomst met onmiddellijke ingang en zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, tenzij de Klant zijn betalingsverplichtingen uit de Overeenkomst reeds volledig is nagekomen.
3. De Klant maakt nimmer aanspraak op enige vorm van schadevergoeding in verband met het door Cleaning Service Voorst op grond van dit artikel uitgeoefende opschortings- of ontbindingsrecht.
4. De Klant is verplicht de schade die Cleaning Service Voorst ten gevolge van de opschorting of ontbinding van de Overeenkomst lijdt, te vergoeden. De schade bedraagt het bedrag waarop Cleaning Service Voorst tevens aanspraak had gemaakt indien Cleaning Service Voorst in staat was gesteld om de Overeenkomst volledig na te komen. Dit bedrag wordt geschat indien de door de Klant verschuldigde totaalprijs op basis van nacalculatie zou worden vastgesteld.
5. Indien Cleaning Service Voorst de Overeenkomst op grond van dit artikel ontbindt, zijn alle vorderingen die Cleaning Service Voorst op de Klant heeft, onmiddellijk opeisbaar.
ARTIKEL 15. | PRIJZEN, BIJKOMENDE KOSTEN EN BETALINGEN
1. Voordat de Overeenkomst wordt gesloten, vermeldt Cleaning Service Voorst de prijs en eventueel bijkomende kosten, zoals bezorg- en reiskosten, die aan de Klant worden doorberekend. Indien sprake is van een uurtarief worden de werkelijk gewerkte uren op basis van nacalculatie aan de Klant doorberekend.
2. Tenzij ter zake reeds uitdrukkelijk en Schriftelijk anders is overeengekomen, is Cleaning Service Voorst gerechtigd te vorderen dat het door de Klant verschuldigde bedrag, geheel of gedeeltelijk middels vooruitbetaling wordt voldaan. In dat geval is Cleaning Service Voorst niet eerder gehouden (verder) uitvoering te geven aan de Overeenkomst dan nadat de vooruitbetaling is voldaan.
3. Betalingen dienen te geschieden op de daartoe door Cleaning Service Voorst aangewezen wijze, binnen de door hem vermelde termijn of op het door hem aangegeven moment. In geval van overboeking hanteert Cleaning Service Voorst een standaardbetalingstermijn van 14 dagen na factuurdatum, maar kan daarvan in individuele gevallen afwijken, zoals in geval van een aanbetaling.
4. Cleaning Service Voorst is gerechtigd de aan de Klant toekomende facturen uitsluitend per e-mail aan hem beschikbaar te stellen.
5. In geval van liquidatie, faillissement, toepasselijkheid van de Schuldsanering Natuurlijke Personen of surseance van betaling van de Klant, zijn de vorderingen op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
6. Indien tijdige betaling achterwege blijft, treedt het verzuim van de Klant van rechtswege in. Vanaf de dag dat het verzuim van de Klant intreedt, is de Klant, over het openstaande bedrag, de dan geldende wettelijke (handels)rente verschuldigd.
7. Alle redelijke kosten, zoals gerechtelijke, buitengerechtelijke en executiekosten, gemaakt ter verkrijging van door de Klant verschuldigde bedragen, komen voor rekening van de Klant.
ARTIKEL 16. | AANSPRAKELIJKHEID EN VRIJWARING
1. Cleaning Service Voorst is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door en/of die verband houdt met onjuistheden of onvolledigheden in de door de Klant verstrekte gegevens, iedere andere tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de Klant die uit de wet of de Overeenkomst (waaronder het bepaalde in deze algemene voorwaarden mede begrepen) voortvloeien, alsmede een andere omstandigheid die niet aan Cleaning Service Voorst kan worden toegerekend.
2. Indien Cleaning Service Voorst gebruik maakt van door de Klant beschikbaar gesteld (tuin)gereedschap of andere goederen, is Cleaning Service Voorst niet aansprakelijk voor eventuele schade daaraan als gevolg van normale slijtage, normaal gebruik of normale beschadiging.
3. Tenzij deze schade is ontstaan als gevolg van opzet of bewuste roekeloosheid van Cleaning Service Voorst, is Cleaning Service Voorst niet aansprakelijk voor waterschade. Voor vorstschade is Cleaning Service Voorst nimmer aansprakelijk.
4. Cleaning Service Voorst is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder mede begrepen geleden verlies, gederfde winst en schade als gevolg van bedrijfsstagnatie.
5. Op de Klant rust de plicht om binnen redelijke grenzen al die maatregelen te treffen en te handhaven die de schade (hadden) kunnen voorkomen of beperken.
6. Mocht Cleaning Service Voorst ondanks het bepaalde in deze algemene voorwaarden aansprakelijk zijn voor enige schade, dan heeft Cleaning Service Voorst te allen tijde het recht deze schade te herstellen. De Klant dient Cleaning Service Voorst hiertoe in de gelegenheid te stellen, bij gebreke waarvan elke aansprakelijkheid van Cleaning Service Voorst ter zake vervalt.
7. De aansprakelijkheid van Cleaning Service Voorst is beperkt tot het alsnog deugdelijk verrichten van de Werkzaamheden dan wel herstel of vervanging van de Producten waarop de aansprakelijkheid van Cleaning Service Voorst betrekking heeft. Indien zodanig herstel of vervang niet mogelijk is, is de aansprakelijkheid van Cleaning Service Voorst beperkt tot ten hoogste de factuurwaarde van de Overeenkomst, althans tot dat gedeelte van de Overeenkomst waarop de aansprakelijkheid van Cleaning Service Voorst betrekking heeft.
8. De Klant vrijwaart Cleaning Service Voorst van eventuele aanspraken van derden die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan de Klant toerekenbaar is. Indien Cleaning Service Voorst in dat verband door derden mocht worden aangesproken, dan is de Klant gehouden Cleaning Service Voorst zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval redelijkerwijs verwacht mag worden. Mocht de Klant in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is Cleaning Service Voorst, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Cleaning Service Voorst en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de Klant.
9. De verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren jegens Cleaning Service Voorst bedraagt één jaar. In afwijking van de vorige zin verjaren aan Consumenten toekomende vorderingen en verweren die gegrond zijn op feiten die de stelling zouden rechtvaardigen dat een consumentenkoop niet aan de Overeenkomst beantwoordt, door verloop van twee jaren.
ARTIKEL 17. | EIGENDOMSVOORBEHOUD
1. Alle door Cleaning Service Voorst geleverde Producten blijven eigendom van Cleaning Service Voorst totdat de Klant alle (betalings)verplichtingen uit de betreffende Overeenkomst deugdelijk is nagekomen.
2. Het is de Klant, onverminderd het bepaalde in lid 5, verboden de Producten waarop het eigendomsvoorbehoud rust te verkopen, te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.
3. Indien derden beslag leggen op de Producten waarop het eigendomsvoorbehoud rust, dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is de Klant verplicht Cleaning Service Voorst hiervan zo spoedig mogelijk in kennis te stellen.
4. De Klant geeft onvoorwaardelijke toestemming aan Cleaning Service Voorst of de door Cleaning Service Voorst aangewezen derden om al die plaatsen te betreden waar de Producten waarop het eigendomsvoorbehoud rust zich bevinden. Cleaning Service Voorst is bij betalingsverzuim van de Klant gerechtigd de hier bedoelde Producten terug te nemen. Alle hiermee in verband staande redelijke kosten komen voor rekening van de Klant.
5. Indien Cleaning Service Voorst geen beroep kan doen op het eigendomsvoorbehoud omdat de Producten zijn vermengd, vervormd of nagetrokken, is de Klant gehouden de nieuwgevormde zaken aan Cleaning Service Voorst te verpanden.
6. Als de Klant, nadat de Producten door Cleaning Service Voorst aan hem zijn geleverd, aan zijn verplichtingen heeft voldaan, herleeft het eigendomsvoorbehoud ten aanzien van deze Producten als de Klant zijn verplichtingen uit een later gesloten Overeenkomst niet nakomt.
ARTIKEL 18. | SLOTBEPALINGEN
1. Op elke Overeenkomst en alle daaruit tussen Partijen voortvloeiende rechtsverhoudingen is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
2. Partijen zullen niet eerder een beroep doen op de rechter dan nadat zij zich optimaal hebben ingespannen het geschil in onderling overleg te beslechten.
3. Uitsluitend de bevoegde rechter binnen het arrondissement van de rechtbank Gelderland wordt in eerste aanleg aangewezen om van eventuele gerechtelijke geschillen tussen Partijen kennis te nemen, onverminderd het recht van Cleaning Service Voorst een andere volgens de wet bevoegde rechter aan te wijzen. Een Consument is evenwel gerechtigd de volgens de wet bevoegde rechter te kiezen binnen een maand nadat Cleaning Service Voorst Schriftelijk heeft aangekondigd bij de door hem aangewezen rechter te willen procederen.